Početak godine zahtjevno je razdoblje za tvrtke koje se bave trgovinom – kako klasičnom, tako i online. Na prvu to može zvučati čudno, uz brojne popuste i akcije, ali upravo tu se skriva uzrok problema za manje trgovine. Rastom popularnosti web trgovina taj problem još je veći.
Veće tvrtke imaju vrijeme i sredstva potrebna za stvaranje izvrsnih online iskustava kupaca, do te mjere da manjim i srednjim trgovinama otimaju dio kolača tj. prodaje. Te gubitke će manje trgovine osjećati kroz cijelu godinu (ne samo u početnom razdoblju) i predstavljat će im problem jer će se i dalje morati truditi uhvatiti korak s velikima.
Glede na činjenicu da brojni potrošači hvale prednosti kupovine u manjim i srednjim trgovinama, zašto to ne primijeniti na online prodaju?
Novo istraživanje sugerira da velike tvrtke nude online ‘robu’ na kvalitetnijim web stranicama. U studiji više od 2.000 odraslih osoba koje su kupovale putem interneta, više od polovice ispitanika – njih 59% – misli da su web trgovine većih tvrtki bolje od web trgovina malih i srednjih tvrtki. Međutim, isto istraživanje pokazalo je da u slučaju klašične/offline kupovine, 71% potrošača preferira trgovine manjih tvrtki jer one pružaju osobniju uslugu.
Jasno je da osobni pristup čini veliku razliku, bez obzira da li je riječ o online ili klasičnoj/offline kupovini. Važno je dobro razmisliti o tome što vaši klijenti smatraju savršenim shopping iskustvom i za koje probleme očekuju da budu riješeni.
S tim podacima možete stvoriti savršeno, personalizirano iskustvo. Na primjer, ako će broj turista u određenom gradu biti veći uslijed nekog najavljenog događaja, tvrtke mogu ponuditi niže cijene u tom gradu u to vrijeme. Pubovi i restorani često koriste ovu taktiku kad se odvija kakav glazbeni događaji u gradu (koncert, festival) i planiraju svoju ponudu tako da privuku dodatne goste u vrijeme prije izvedbe ili kad posjetitelji napuštaju mjesto održavanja koncerta.
Kako male i srednje velike tvrke mogu to iskustvo primijeniti online?
Jedan od načina je putem promocija koje su prikazane samo onima unutar manje udaljenosti, pozivajući ih u posjet trgovini ili im nudeći akcijsku ponudu. Drugi način je implementirana poruka dobrodošlice za sve koji prvi put posjete vaše web stranice. To može biti video s prezentacijom konkretnog prodajnog mjesta te kontakt obrazac koji korisnicima omogućuje jednostavnu početnu komunikaciju.
Žele li u potpunosti razumjeti personalizaciju usluge, tvrtke moraju razumjeti potrošačku psihologiju te iskoristiti tipično ljudsko ponašanje, ali ne u svrhu manipuliranja ljudima (kako bi kupili nešto što ne žele) već s ciljem izgradnje povjerenja (kako bi razmotrili buduću poslovnu suradnju).
Kako bi testirao ovu teoriju, Patrick Fagan, izvanredni profesor ponašanja potrošača na Sveučilištu Goldsmiths, proveo je online eksperiment s više od 500 kupaca. Eksperiment je proveden s ciljem razumijevanja psiholoških utjecaja na posjet web stranica i prodaju. Velike tvrtke su imale bolje rezultate od svojih manjih konkurenata u 14 od 22 testirana web parametra. Veće tvrtke su bile u najznačajnijoj prednosti u odnosu na male u funkcionalnosti stranica, društvenim sadržajima, kvaliteti informacija i personalizaciji web stranica.
Ne treba vam diploma iz psihologije da ovo primijenite na svoju djelatnost – na primjer, na elementarnoj razini kupci su često pod utjecajem boja ili motiva na web-stranici te reagiraju na specifičan način. Ispitivanja su pokazala da će zeleni gumb za kupnju rezultirati sa znatno više klikova od crvenog te će tako više posjetitelja web stranice postati kupci.
Nadalje, tvrtke koje omogućuju suradnju s korisnicima i daju im mogućnost da se bave dostupnim proizvodima i uslugama imaju bolju prodaju. Na primjer, mnoge manje modne trgovine pozivaju svoje kupce da izraze mišljenje o budućim kolekcijama. To povećava vjerojatnost da se kupac odluči za kupnju te odjeće – u konačnici, suodlučivao je u njenom odabiru.
Kako bi stvorile uspješnu online priču, tvrtke trebaju kombinirati navedene elemente u pravim omjerima. Male i srednje tvrtke trebaju iskoristiti mogućnosti koje im psihologija potrošača i personalizacija nude te na taj način osigurati da njihovi klijenti dobiju najbolju moguću uslugu.
Osnovni cilj ovakvog pristupa nije tek povećanje prodaje već stvaranje kvalitetnog odnosa s kupcima. Oni su najvažniji dio svake poslovne strategije i često će baš njihova preporuka dovesti nove klijente.
Stoga je upravo sad najbolje razdoblje u kojem bi manje i srednje tvrtke trebale osigurati kvalitetnu personaliziranu online uslugu.